söndag 21 februari 2010

En Smakbyrå kanske?

Häromdagen när jag och sambon åkte tunnelbana så började vi i vanlig ordning analysera tunnelbanereklamen. Det är en liten hobby vi har för det är ju så mycket reklam som är fullständigt obegriplig. Den reklamen vi kom att diskutera mest var IHM Business school nya reklam. De har av någon anledning blandat in drakar i sin reklam. På en bild sitter en tjej och spelar schack med en drake, bilden är kopplad till texten "Gå din egen väg" samt texten "Business in progress". Sen finns det liknande bilder med drakar inblandade (jag har googlat lite för att se om jag kan få upp nån bra bild på tunnelbanereklamen men tyvärr utan resultat).

Varken jag eller sambon förstod den. Vi hade några tankar och idéer som var sådär innan tanken slog mig att kanske, kanske ska draken symbolisera det gamla och omoderna medan IHM symboliserar det nya och moderna om man väjer att gå deras utbildningar. Det kändes som en logisk slutsats men det tog oss ett tag och vi var tvungna att se reklamen på några ställen innan det slog oss. Och så diskuterade vi huruvida det var en bra reklam eller en dålig reklam, och denna diskussion ledde oss vidare in på dålig TV-reklam och hur man kanske kunde censurera den reklam vi har runt oss.

Men då vi båda egentligen är emot censur så vore det ju att tala emot våra egna ideal så lösningen blev en ny myndighet kallad Smakbyrån. Poängen med smakbyrån liknar den som diverse miljöstämplar kör på i dag. "Denna produkt rekommenderas av Astma & Allergiförbundet" osv. Samma sak på reklamen. All reklam får en stämpel med ex "Denna reklam är icke godkänd av Smakbyrån". Vi har tänkt oss tre nivåer: Icke godkänd, Godkänd och Rekommenderad. (Lite kuriosa är att när vi som bäst satt på tuben och spånade kring detta sa min sambo att "Jag skulle ju haft papper och penna, detta måste vi skriva ner". Genast börjar killen mitt emot rota i sin väska och ger min sambo ett tomt papper och en penna... man märker ju att en Smakbyrå faller fler på läppen) Ex på reklam som genast skulle hamna i icke godkänd kategorin är tandkrämsreklam, blöjreklam, tvättmedelsreklam, diskmedelsreklam, ja all reklam för rengöringsprodukter faktiskt. Jag tror att IHMs reklam skulle få en Godkänd stämpel trots allt med den skulle inte bli Rekommenderad.

Vilka skulle då jobba på Smakbyrån? Det skulle ju behöva vara några stycken professionella tyckare. Gärna några som själva sysslar med reklam, några som inte har med reklam att göra alls yrkesmässigt och gärna någon forskare också. Och så jag och min sambo då givetvis för vi har ju självklart den bästa smaken. Och bra smak... det är liksom det Smakbyrån står för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar